E-learning: távoktatási távlatok

E-learning: távoktatási távlatok

Vénképelemzés

Az idősoktatástól az idősképzés felé

2016. április 02. - simplepresent

Minek nevezzelek? Minek nevezzelek téged, aki elmúltál ötven vagy hatvan éves, de meg akarsz, sőt, úgy érzed, meg is tudsz tanulni egy csomó mindent?  Nyitott vagy, és leszarod, mit mondanak a hátad mögött, be mersz ülni az iskolapadba, ha arra van kedved, és kimész bénázni a sípályára a gyerekek közé, ha a ősz fejedbe vetted, hogy márpedig te megtanulsz síelni. Megpróbálsz Mark Twain amerikai író bon mot-ja szerint élni:

mark-twain-quotes-9-638.jpg

 

Itthon leginkább hülyének néznek miatta, civilek és hivatalosságok egyaránt.

Ez oké, tudjuk. De nincs túl sok jó hírem a lehetőségekről sem. Mert mégis, hová lehet fordulni? MOOC? Idősoktatás? Szeniorok iskolája? Itthon legfeljebb néhány szervezet, oktatási intézmény, például a Pécsi Tudományegyetem  , a Zsigmond Király Főiskola, illetve pár magánkezdeményezés lát fantáziát az idősoktatásban, és szervez öregeknek - oppardon: szenioroknak - például nyelvtanfolyamokat. Pedig Amerikában, majd Nyugat-Európában már jó évtizede felismerték, az ottani - a magyarországinál persze összehasonlíthatatlanul szélesebb - középosztály nyugdíjasait kiszolgálni az oktatásban jó buli: ráérnek, szívesen töltik az idejüket valami hasznosnak gondolt elfoglaltsággal, és jó fogyasztók - amit idehaza egyelőre leginkább a termékbemutatók szervezői ismertek fel.

De hagyjuk az élethosszig tartó tanulás jegyében fogant unaloműző kurzusokat, ezek az e-learning szempontjából amúgy sem túl perspektivikusak, hiszen itt fontos vonzerő a klubszerűség, vagyis a személyes jelenléten alapuló kapcsolatteremtés. Ez idáig az idősoktatás, de mi a helyzet az idősképzéssel? Milyen lehetőségei vannak azoknak, akik ötvenen túl veszik maguknak a bátorságot, hogy szakmai ismereteiket frissítve, esetleg a közkeletű menedzserpanel szerint "a kor kihívásainak megfelelve"  úgy tanulnának, hogy mindezt utána a munkaerőpiacon kamatoztassák? Nekik tényleg kapóra jöhetnének a célzott e-learning kurzusok, ilyen azonban alig-alig található ma a nyílt oktatás piacán.

De miért is lenne? Időpocsékolás. Vagy komolyan gondolja valaki, hogy 40+ évesen pályát módosíthat? Mint a filmekben, a humoros-cukormázas amerikai tanmesékben...?

Ezzel szemben a tények a kereslet és kínálat magyarországi perspektívából: az álláspiacon - idehaza, de máshol is -  tombol a látens age discrimination, vagyis az életkor szerinti megkülönböztetés. Megtapasztalhattam, hogy a hiperhatékonyságra törekvő HR szakma  - munkakeresői szemmel nézve - leginkább hiperpökhendiséget és hiperkulturálatlanságot mutat /szabályt erősítő kivételek, kíméljetek meg attól, hogy leanyáztok/. Mert nem tudom nem modortalanságnak tekinteni például azt a magyar álláshirdetők többségénél tapasztalható gyakorlatot, hogy még egy automatikusan generált elutasító emaillel sem tisztelik meg a hoppon maradt jelentkezőt, mert több, mint gyanús, ha már a kisérőlevélben, sőt annak a tárgysorában kérik a "fizetési igény megjelölését", és mert konkrétan tudok olyan esetről, ahol a pályázatok elbírálásánál az "előszűrést" a személyügyi asszisztens azzal az utasítással végezte, hogy a 35 évnél idősebbek önéletrajzát automatikusan és olvasatlanul dobja a kukába.

 Nem vagyok mániás, sem üldözési, sem másmilyen, és a túlzott optimizmus sem jellemez, amikor azt mondom: a nem túl távoli jövőben a magukat továbbképző-átképző idősek nagy számban fognak megjelenni a felnőttoktatás, ezen belül pedig az online felnőttoktatás piacán. Olyanok, akik nem hobbitanulók, hanem akiket a szakmai továbbképzés és új szakmák elsajátítása - majd az ismeretek munkában való hasznosítása - vezérel. És ahogy létezik felnőttoktatás, és ezen belül lassan kialakul a részben sajátos közelítést, módszertant követelő idősoktatás, ugyanúgy a felnőttképzés, a vállalati tréning világán belül kialakul az idősképzés is. nemcsak tovább hódít majd az e-learning, Digitális kurzusokat képzelek, a korosabbak tanulási stratégiájának, sajátosságainak megfelelően - vagyis szakismeretükre, tapasztalataikra, speciális, korfüggő érdeklődésükre, világlátásukra, tanulási ritmusukra, technikáikra építve. E-learninges, vegyes - blended vagy hibrid - megoldásokkal.

De vajon miért fektetnének valakik, nem kevés időt, pénzt, energiát abba, hogy elméletben megalapozzák, majd a tananyag-fejlesztési, oktatás-módszertani háttér kidolgozása után önálló szakterületté emeljék az idősképzést? Talán mert van benne fantázia, és lehet - már középtávon - üzleti nyereség. Vagy talán csak azért, mert egy évtizeden belül muszáj lesz megtenni. Az "age of age discrimination" kora, gyanítom, a végéhez közeledik. Hiszen egyre kevesebb a fiatal és egyre több az öreg, fogynak az ifjú munkaképesek. Telnek-múlnak az évek, erősödik a lépéskényszer, egyre merevebb, kényszeredettebb lesz a munkáltatói mosoly, és egyre kevesebb önéletrajz végzi majd olvasatlanul a kukában. Amúgy is, a szükség kényszere miatt is talán, de a korosabbaknak kitalált továbbképző rendszer segítsége nyomán biztosan.

Lehet, nem kéne hinnem a statisztikákban, prognózisokban. Következtethetek rosszul, tévedhetek is, de azért vagy épp ezért érdemes elolvasni ezt az összefoglalót vagy az eredetit, aztán végiggondolni a munkaerő-piaci következményeket. Ennyit biztosan megér.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://villanysuli.blog.hu/api/trackback/id/tr248553774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása