E-learning: távoktatási távlatok

E-learning: távoktatási távlatok

Felolvadt harcsa vagy púp a háton?

Minőségirányítási alapismeretek, PTE

2016. február 24. - simplepresent

Minőségirányítási alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, 2015-2016, 6 hetes, ingyenes

quality-is-remembered-long-after-the-price-is-forgotten.jpg

 

MOOC-oztam egyet, elvégeztem egy kurzust. Mert rövid, ingyenes, nem kérnek különösebb előtanulmányokat hozzá és még érdekel is a téma. Az alábbiakban megpróbálom összegezni a tapasztalataimat, és osztályozom a kurzust.

          Kurzusleírás, szerkezet, szabályok

A tanfolyam Moodle-rendszeren futott és hat héten át tartott. Regisztrációval lehetett rá jelentkezni. Az elérhető összpontszám 100, a heti tesztekből hetente 5, vagyis összesen 30 pontot lehetett szerezni, az első és harmadik tanfolyami héten ezenkívül két, egyenként maximum 15 pontot érő esettenulmányt kellett leadni, mésfél oldal körüli terjedelemben, határidőre, Word-dokumentumként feltöltve. A tanfolyamot egy 40 pontos záróteszttel lehetett abszolválni, a kurzus teljesítésének feltétele pedig az összes feladat teljesítése és legalább 71 pont elérése volt. A kurzust sikerrel elvégző hallgatók - az ígéret szerint legalábbis /erről később/ - tanúsítványt kapnak.

Minden tananyagegység az előző határidő lejártával nyílt meg és egy hétig "élt", leszámítva a késői jelentkezők miatt két hétig nyitva lévő elsőt. A heti penzumot egy néhány kérdéses nyomkodós-rádiógombos gyorsteszt zárta le. A rendszer itt egyszeri próbálkozást és 10 perces időkorlátot engedélyezett, az eredményt azonnal láthatóvá tette, a helyes megoldásokat is megadva. A szöveges feladatokat a programgazdák értékelték és pontozták. A tananyag 6 hétre volt elosztva, a hetedik hét tanulásra és a záróteszt kitöltésére szolgált. Itt 30 perc állt rendelkezésre és háromszor lehetett próbálkozni úgy, hogy az ellenőrzés gombbal kiadta a rendszer a megoldásokat, de újra lehetett kérdéssort generáltatni /az értékelés alapja a legjobb záróteszteredmény lett/.

feek.jpg

         

         Felépítés, tartalom

A kurzus a következőképp épült fel /szó szerinti másolat/:

  • november 18. - november 24.

    Ebben a tanulási szakaszban a tanulók megismerkednek a minőségirányítás kezdeti elképzeléseivel, a minőségügy történetének emblematikus alakjaival és fő kérdéseivel. Emellett tisztába jönnek a minőség fogalmával, alapvető tényezőivel és szereplőivel. A cél a minőségügyi kérdéskör kialakulásának tanulmányozása, a kialakulási folyamat egységben látása. A tanulási szakaszt egy gyakorlatias szöveges feladat és egy rövid értékelő teszt zárja.

    • Minőségügyi alapok - Tananyag
    • 1. Feladat: A felolvadt harcsa
    • 1. teszt
  • november 25. - december 1.

    Ebben a tanulási egységben a tanuló megismerkedik az ISO 9000-es szabvány fogalmaival, a szabványcsalád szerkezetével és tagjaival. Ezen belül is különös figyelmet szentelünk az ISO 9001:2008-as rendszerszabvány struktúrájának és elemeinek. A szabványok szemléletmódját a folyamatszerű megközelítés modellje mutatja be. A tanuló megtanulja elkülöníteni egymástól a szabványcsalád tagjait, valamint felvázolni a rendszerszabvány felépítését, továbbá képes lesz átlátni a folyamatszemléletű megközelítés fontosságát. A tanulási egységet rövid teszt zárja.

    • Az ISO 9000-es szabványcsalád - Tananyag
    • 2. teszt
  • december 2. - december 8.

    Ebben a tanulási szakaszban a tanuló betekintést nyer a minőségirányítási rendszer kialakításába, a folyamat egyes lépéseinek és a szükséges munkaköröknek a megismerésével. A tanulási egységet rövid értékelő teszt és egy gyakorlatias szöveges feladat zárja.

    • A MIR működtetése - Tananyag
    • 2. feladat: Rendszerépítés - esettanulmány
    • 3. teszt
  • december 9. - december 15.

    Ebben a tanulási egységben a tanuló megismerkedik a TQM rendszerrel, amely  a gyakorlatban a szervezet minőségközpontú irányítását jelenti. A tanulási egységet ismét egy rövid értékelő teszt zárja.

    • A teljeskörű minőségirányítás (TQM) és a minőségdíjak - Tananyag
    • 4. teszt
  • december 16. - december 22.

    Az akkreditáció folyamatának és fajtáinak megismerésére kerül sor ebben a tanulási egységben. A tanuló elkülöníti egymástól az intézményi és a programakkreditáció jellemzőit és tevékenységeit. Az egységet rövid értékelő teszt zárja.

    • TANANYAGBELI VÁLTOZÁS
    • Akkreditáció - Tananyag
    • 5. teszt
  • december 23. - december 29.

    A tanulási egység kitekintést nyújt az ISO-n kívüli "világra", azokra a minőségügyi rendszerekre, amelyek ágazati sajátosságok vagy egyéb okok miatt alakultak ki. A tanuló megismeri ezek speciális jellemzőit, s tudásáról értékelő tesztben ad számot.

    • Speciális minőségügyi rendszerek - Tananyag
    • 6. teszt
    • Kedves Hallgatók!
  • december 30. - január 5.

    • Záróteszt
      Néhány megjegyzés: 
       - A szöveges feladatok beillesztése megítélésem szerint vitatható, mivel ezek nem a tanulmányok második felére estek, kevésbé voltak alkalmasak az itt tanultak mérésére. Különösen furcsállom, hogy a tanfolyam rögtön esettanulmány-készítéssel indul, ami sokkal inkább képes mérni az előismereteket, tanulmányi és szakmai hátteret, de még a minőségirányításhoz való affinitást is, mint bármilyet, itt megszerzett tudás alkalmazását. Lehetne persze, sőt, jó is lenne, ha e szintfelmérés alapján személyre szabott anyagot kaptunk volna, de ez nem történt meg. 
       - Zavaró, hogy többször is utólag, illetve menet közben módosult a tananyag. Lehetne persze ez a naprakészség akár dícséretes is, de például a felsőoktatási törvény változása - ami miatt bekerült egy korrekció -  a jogszabály hatályba lépésének időpontjából kikövetkeztethetően nem indokolta a kapkodó belenyúlást. Persze jobb így, mintha elavult anyagot tanultunk volna, de gyanítom, a lecke megnyitását megelőző kontrollal szépen csendben lehetett volna frissíteni a tartalmat.
      A TARTALOM ÉRTÉKELÉSE: 5/3
      Kivitel, technikai megvalósítás és design
      Az órákra bontott tananyag egyszerű pdf-fájlokon jelent meg, az elején előlappal és rövid összefoglalóval, ezt minden lecke végén néhány ellenőrző kérdés és forrás-, illetve olvasmánylista /helyenként aktív linkkel/ egészítette ki. Az anyagok nyomtathatóak és képernyőn olvashatóak voltak, nem voltak benne interaktív elemek, a szöveget különösebb kiemelés nélkül, néha vázlattá szerkesztve kaptuk, helyenként, a kivitelből láthatóan más helyről képként beillesztett ábrával.
      Technikai hibát én nem tapasztaltam, más hallgatók egy vagy két esetben jeleztek ilyet. 
      A design meglehetősen minimál volt, nagyjából nem is lehet látványtervezésről beszélni, vizuális elemként még a szövegszerkesztő program adta lehetőségeket sem aknázták ki a szerkesztők - képi elemként a már említett ábrákon túl néhány logó, az interneten fellelhető kép volt az anyagba illesztve.
      A KIVITEL ÉRTÉKELÉSE: 5/2
      Egyéb szolgáltatások
      A hallgatók és oktatók számára fórum állt rendelkezésre, ahol egyrészt a teljes kör számára lehetett hozzászólást közzé tenni /ezekről az érintettek emailen értesítést is kaptak/, másrészt lehetett egy vagy több csoporttagnak célzottan is írni.
      Az általam ismert hozzászólások egyébként kizárólag technikai jellegűek - rendszerhiba, érdeklődés stb. - voltak, szakmai jellegű diskurzus nem alakult ki, igaz, ezt az oktatók semmilyen módon nem támogatták, illetve kezdeményezték.
      Idáig ez gyengébb közepes. Maradt viszont rossz szájíz is, és, ha azt hallom, Pécsi Tudományegyetem, egy darabig biztosan vegyes érzelmeim lesznek. Valahogy nem érzem, nem éreztem diákként nagyon fontosnak magam. És azt sem tudom, mi inspirálta a PTE FEEK-et, hogy elindítsa ezt az ingyenes kurzust. Pályázati pénz, kellett valamit produkálni érte...? Csak nem... Ha mégis, hát ezért van a Gucci-idézet az induló képen. /Az, hogy ingyenes, itt és most nekem irreleváns persze, mert föl sem merül bennem, hogy bárki azzal a közelítéssel kezelné a tanfolyamot, hogy "ingyen kapják, ne követelőzzenek"./  Mindenesetre kicsit most az a benyomásom, hogy a kurzusgazdáknak igazából púp a hátán az egész; így-úgy letudni egy kötelező feladatot. Ezt érzem ki a menet közbeni tananyagmódosításból, abból pedig egyértelműen, hogy például a szöveges feladatok kijavítása több hetet vett igénybe. 
      Mindennek a kicsúcsosodása a tanúsítvány kiadása körüli késlekedés.
      A január első napjaiban - január 5-iki határidővel - befejezett kurzusról a tanúsítvány február 23-ig nem érkezett meg, vagyis egy automatikusan kiszámított eredmény alapján történő oklevél kiállítása és postázása tovább tart, mint maga a kurzus. 
      Elhiszem, hogy egyszerre sok papírt kell legyártani, meg, mivel utólag kérték be hozzá a személyes adatokat - Miért utólag? Miért nem a regisztráció részeként? - lehet csúszás. Ez munkaszervezési kérdés elsősorban, és hát pont ezen a kurzuson tanultunk egyebek mellett a minőség és a munkaszervezés kapcsolatáról is...
      Frissítés: 2016. március 11-én postán megérkezett a hiányolt igazolás a kurzus sikeres elvégzéséről.
      A SZOLGÁLTATÁSOK ÉRTÉKELÉSE: 5/2

      ÖSSZESÍTETT ÉRTÉKELÉS: 5/2

A bejegyzés trackback címe:

https://villanysuli.blog.hu/api/trackback/id/tr228413728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása