E-learning: távoktatási távlatok

E-learning: távoktatási távlatok

Ebből ennyi

2015. március 04. - simplepresent

Olvastam, nézelődtem a neten, időnként kipróbáltam egyik-másik e-kurzust, és néha megírtam, mit láttam. Azt hiszem, másképp kell folytatni. Már csak azért is, mert immáron minden elemző ugyanazt a néhány dolgot szajkózza /gamification, mobile learning, bit-size stb./. Észrevettem, most már én is mindent többször mondok, többször mondok, pedig még szakértőnek sem tartom magam, meg aztán privát okom is van a továbblépésre. Sok év szünet után visszatértem eredeti foglalkozásomhoz, újból aktív angoltanár vagyok, s ennek részben az is az oka, hogy úgy gondolom: ha valaki a távoktatásról véleményt alkot, nem árt, ha maga is műveli az oktatást

Csak mellékesen: ha az angoltanítás oldaláról nézem az e-learninget, hát...ragyog a nap. Egyre-másra jönnek az újabb online programok, külföldiek és itthoniak, mint már emlegettem, nemzetközi elismertségű magyar oldalt tudunk felmutatni és van például általam korábban szintén fölmagasztalt szakportál tanároknak...

És most, egy darabig biztosan utoljára: egy szubjektív összefoglaló, milyennek látom a világ és Magyarország - e-learning-helyzetét. A nyelvoktatás oké talán, meg azért a vállalati tréningek piaca is bővülni látszik. Amúgy pedig:

 - Növekedés: a tapasztalatok és prognózisok az e-learning piacának további növekedését jósolják. Az eddigi ütemet valószínűleg leginkább a felzárkózó - ázsiai, dél-amerikai, kelet- és közép európai országok - tudják majd tartani, esetleg túlszárnyalni, mégpedig leginkább attól függően, mennyire terjed az internethez való hozzáférés. Masszívak a konjunktúravárakozások a mobilos tanulási formáknál, és /esetleg/ a bevételekben. A diákok érdeklődése lassuló ütemben növekszik, s ugyanez várható, illetve figyelhető meg a MOOC-kínálatban és keresletben is.

 - Oktatási forma: a diákok fokozódó igényességével párhuzamosan, illetve amiatt, hogy a tanulók igénylik a személyességet, az oktatói jelenlétet, felértékelődni látszanak a vegyes, a távoktatást a hagyományos tantervi oktatással kombináló megoldások.

 - Oktatástechnika: az LMS-piac növekedését egyrészt az korlátozhatja, hogy a frissítésekre-verzióváltásokra mind kevesebben lesznek vevők az online oktató intézmények, mivel az újabb pluszkiadásokat nem, vagy egyre kevésbé tudják áthárítani a tanulókra. Megkezdődik a startuposodás: előtérbe kerülnek a kis cégek, amelyek egy-egy speciális alkalmazással, segédprogrammal lesznek jelen a piacon. Másrészt az oktatók többsége nehezen lépést tartani az újdonságokkal, kialakulóban egy technikai "buborék".

 - Tartalomfejlesztés, oktatók: részben az előző pontban is említettek miatt is, mind kevesebb tanár és egyre nehezebben tud lépést tartani a technikai fejlődéssel. Neuralgikus pont a tananyagok e-learninges adaptációja, korszerűsítése és hozzáigazítása a távoktatás sajátosságaihoz. Kevés helyen van korszerű instructional designer képzés, tanári felkészítés, ezek színvonala vegyes, csakúgy, mint a nagy egyetemek fejlesztéseit kivéve a tananyagok tartalmi-pedagógiai minősége is.

Magyarországon a már emlegetett területeket leszámítva sok mozgást nem látni. Az állami szférában talán az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetnél van némi mocorgás az elektronikus tananyagok kínálatában, hála az uniós forrásoknak. / Még szép, hogy van: az OFI "stáblistája" szerint tucatnyian dolgoznak digitálistartalom-fejlesztő munkakörben/. Persze, sikert azért kellő figyelemmel és idővel rendelkezők azért így is tudnak találni. Egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet az ELTE honlapján szerénykedő hírre, miszerint az IELA, a Nemzetközi E-learning Társaság értékelése szerint egy magyar munkacsoport nyerte a tavalyi év projektjének járó díjat a Felkészülés az okos tanulásra című programmal, amely a kisiskolások táblagépes tanítására készíti fel a pedagógusokat. Másrészt viszont az egyetemi-főiskolai távoktatási programok száma évek óta stagnál és a február végi helyzet szerint nincs mozgás a piactereken sem. Hónapok óta nincs komolyabb növekedés a programok számában, a minőség pedig vegyes. Némi malíciával: ezeket persze alig veszi észre valaki, hiszen még az ingyenes kurzusok is maximum egy-két tucatnyi látogatót vonzanak, de egy csomót eddig - a számláló tanúsága szerint - senki sem nyitott meg.

Azt hiszem, jó lenne kitalálni valamit. Valamit, ami legalább hosszabb távon helyére teszi az e-learninget idehaza. Hátha nem itt a helye, hátha lehet valami többet, jobbat csinálni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://villanysuli.blog.hu/api/trackback/id/tr417231365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása